اصول طراحی گرافیک که باید بشناسید ! ۱۲ اصل ضروری | دیزاینی

اصول طراحی گرافیک که باید بشناسید !

اصول طراحی گرافیک که باید بشناسید !

آموزش اصول طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یک فرآیند ارتباط بصری است که در آن از ترکیبی متعادل از تایپوگرافی (متن) و تصاویر (عکس ها، تصاویر و آیکون ها) برای رساندن یک پیام خاص استفاده می شود. بر این اساس، طراحان گرافیک از استراتژی ‌های تفکر بصری برای حل و ساده‌سازی مشکلات ارتباطی استفاده می‌کنند.

وظیفه اصلی یک طراح گرافیک این است که به صورت بصری ایده ها را به روشی جالب، واضح، خوانا که به راحتی قابل تشخیص هم باشند، نشان دهد. طراحی گرافیک هنر نمایان ساختن ایده های نامرئی است.

از آنجایی که طراحان گرافیک همیشه با نحوه انجام این کار دست و پنجه نرم می‌کنند، باید به مفاهیم و اصول اولیه گرافیک دیزاین نیز مسلط باشند. در این مقاله از دیزاینی همراه شما هستیم تا به صورت کامل به این موضوع بپردازیم.

 

هر آنچه که یک طراح گرافیک باید بداند!

آیا رویای تبدیل شدن به یک طراحی گرافیک حرفه‌ای را دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پس باید علاوه بر تسلط به مفاهیم و اصول اولیه گرافیم دیزاین و قبل از شروع کار خود در این زمینه خلاق، با نکاتی آشنا شوید.

📝برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی طراحی گرافیک میتونید مقاله گرافیک دیزاین چیست ؟ رو مطالعه کنید.

🔳 کنتراست

کنتراست یکی از رایج ترین اصول طراحی گرافیک است و هر طراح گرافیکی باید بر آن تسلط داشته باشد، کنتراست به تفاوت بین عناصر در طراحی شما اشاره دارد، به عنوان مثال در یک رنگ که اگر از رنگ تیره در یک عنصر استفاده کنید، عنصر دیگر گرافیک است. عناصر باید به رنگ روشن باشند تا به راحتی از دیگری متمایز شوند.

به عنوان مثال، اگر یک طرح گرافیکی با یک متن ایجاد می‌کنید و پس‌زمینه طرح شما تیره است، پس رنگ متن باید به رنگ روشن باشد تا خواندن آن آسان‌تر شود.

اصول طراحی گرافیک

🤸🏻تعادل

 اگر یک طراح گرافیک هستید و روی یک پروژه طراحی کار می کنید، باید بدانید که هر عنصری که در طراحی خود قرار می دهید وزنی روی آن دارد و می تواند از رنگ، اندازه یا بافت باشد.

تعادل به نحوه قرار دادن این عناصر در طراحی خود اشاره دارد و از قرار دادن تمام عناصر سنگین خود در یک مکان اجتناب کنید. دو نوع تعادل وجود دارد، متقارن، که با تراز کردن عناصر با وزن مساوی تعادل ایجاد می کند، و طراحی نامتقارن برعکس است، شما یک عنصر سنگین را با عناصر سبک تر تراز می کنید تا یک اثر کنتراست ایجاد کنید.

اصول طراحی گرافیک

👇🏻 تاکید

تاکید به اهمیت عناصر در طراحی شما و اینکه چه ترتیبی باید روی آن داشته باشند اشاره دارد. آنچه اصل تاکید می گوید این است که مهم ترین اطلاعاتی که باید در طراحی خود نشان دهید باید اولین چیزی باشد که مردم در پروژه شما می بینند.

به عنوان مثال در طراحی پوستر فیلم، اولین چیزی که باید ببینید عنوان فیلم است، سپس نام کارگردان و بعد از نام بازیگران.

🔄تکرار

تکرار یک ابزار عالی برای تقویت ایده ای است که می خواهید از طریق طرح خود منتقل کنید و همچنین به یکپارچه سازی پروژه شما کمک می کند، می توانید از اصل تکرار در عناصر مختلف مانند رنگ، حروف، اشکال یا سایر عناصر طراحی گرافیکی استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر طرح شما دارای چندین نوع تایپ یا رنگ باشد، می تواند به عنوان یک طرح بد و به دلیل هرج و مرج دیده شود، اما ما می توانیم با انتخاب دو تایپ فیس به عنوان مثال و استفاده از آنها در تمام طراحی از این امر جلوگیری کنیم.

اصول طراحی گرافیک

🟰 نسبت

اصل تناسب در طراحی گرافیک یکی از ساده ترین اصل ها برای درک است، اساساً تناسب به اندازه عناصر به یکدیگر در طراحی اشاره دارد. عناصر بزرگتر در طراحی به راحتی نسبت به عناصر کوچکتر دیده می شوند و با این اصل، عناصر بزرگتر از عناصر کوچکتر اهمیت بیشتری دارند.

اصول طراحی گرافیک

📶سلسله مراتب

اصل سلسله مراتب در طراحی گرافیک برجسته است که مهم ترین عناصر در طراحی شما نیز باید به نظر مهم ترین باشند، این به افرادی که طراحی شما را خواهند دید بهتر درک می کنند که چه عنصر مهمی در آن وجود دارد. با تصویر زیر کامل متوجه موضوع میشید !

اصول طراحی گرافیک

🏁 ریتم

درک اصل ریتم با استفاده از موسیقی به عنوان مثال زمانی که از عناصر تکرار شونده در طراحی خود استفاده می کنید به راحتی قابل درک است، این باعث ایجاد فضاهایی بین این عناصر و ایجاد ریتم بصری می شود، همانطور که در ترکیب بندی های موسیقی اتفاق می افتد. پنج نوع ریتم بصری وجود دارد: تصادفی، منظم، متناوب، روان و پیشرونده.

اصول طراحی گرافیک

🧩 الگو

الگو در طراحی گرافیک به تکرار چندین عنصر گرافیکی در طراحی شما اشاره دارد که با هم کار می کنند تا یک طراحی چشم نواز و هماهنگ ایجاد کنند.

اصل الگو همچنین به نحوه طراحی عناصر طراحی در یک پروژه و تعیین استاندارد بر روی آن برای انتقال آسان ایده های شما اشاره دارد.

اصول طراحی گرافیک

🔲 فضای سفید

فضای سفید به فضای منفی نیز گفته می شود و به فضایی از طرح اطلاق می شود که خالی است و عناصر طراحی را در بر نمی گیرد. اما فضای سفید در واقع یک عنصر طراحی بسیار مهم است، شما باید به عناصر طراحی خود فضایی برای تنفس بدهید و به راحتی آنها را از سایر عناصر متمایز کنید.

همچنین از فضای سفید در طراحی لوگو برای ایجاد تصاویر مخفی بر روی آن و دادن اطلاعات بیشتر در مورد برند شما و پرهیز از اشباع کردن آن استفاده می شود.

اصول طراحی گرافیک

🚶🏻 حرکت

اصل حرکت در طراحی گرافیک به نحوه تعامل چشم انسان با طراحی شما اشاره دارد و مهمترین عنصر در طراحی شما باید اولین چیزی باشد که مردم می بینند و پس از دیدن آن طراحی شما باید بیننده را به مهمترین عنصر بعدی هدایت کند. .

اصول طراحی گرافیک

🎨 تنوع

از اصل تنوع در طراحی برای ایجاد علاقه بصری به بیننده استفاده می شود و می توان آن را با عناصر مختلفی مانند رنگ، تایپوگرافی، تصاویر، اشکال و بسیاری موارد دیگر ایجاد کرد. و با استفاده از تنوع از ایجاد طرحی یکنواخت جلوگیری می کنیم و علاقه بیننده را از دست می دهیم.

درک این نکته مهم است که وقتی از اصل تنوع استفاده می کنید باید بسیار مراقب باشید تا هرج و مرج ایجاد نکنید !

🤝وحدت

اصل وحدت به این موضوع اشاره دارد که همه عناصر به کار رفته در پروژه طراحی شما چقدر با هم کار می کنند، باید ارتباط واضحی با هم داشته باشند و مفاهیم یکسانی را به هم منتقل کنند، این امر باعث می شود طراحی شما سازمان یافته‌تر به نظر برسد و هر عنصر روی آن به یکدیگر مرتبط شود.

اصول طراحی گرافیک

🗣 نتیجه گیری

همانطور که در آغاز اشاره کردم این 12 اصل طراحی را هر گرافیست باید بداند، حالا می توانید این اصول را روی طرح های خود پیاده کنید و آنها را تمرین کنید، این به پروژه های طراحی گرافیک شما کمک می کند بهتر دیده شوند و ایده های خود را به راحتی منتقل کنید.

و هنگامی که به همه 12 اصل مسلط شدید، می توانید شروع به بازی با آنها کنید و از طراحی منحصر به فرد و روش های خلاقانه برای برقراری ارتباط ایده های خود از طریق پروژه های طراحی گرافیک خود استفاده کنید!

منبع

با دوستانتون به اشتراک بزارید ✌️

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
۱۰ راه کسب درآمد از طراحی گرافیک

۱۰ راه کسب درآمد از طراحی گرافیک

شغل طراحی گرافیک بسیار لذت بخش است. طراحی گرافیک از مشاغل…

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره لوگوتایپ

همه چیز درباره لوگوتایپ

لوگو تایپ (Logotype) ، شیوه ای خاص و هنرمندانه در نمایش نام برند می باشد

بیشتر بخوانید
طراحی رابط کاربری چیست ؟

طراحی رابط کاربری چیست ؟

آنچه در این پست میخوانید رابط کاربری چیست ? 🔘کاربران چه چیزی می خواهند؟ 🔘چرا به UI نیاز داریم؟ 🔘طراحی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *