طراحی رابط کاربری چیست ؟ - دیزاینی | طراحی گرافیک

طراحی رابط کاربری چیست ؟

طراحی رابط کاربری چیست ؟

رابط کاربری چیست ?

رابط کاربری یا UI مخفف User Interface می باشد. در واقع UI عامل تعامل سیستم مورد نظر با کاربر است. عامل UI در حالتهای مختلفی بر روی انواع سیستم ها وجود دارد. از سایت گرفته تا نرم افزار، سیستم عامل و … همگی به نوعی دارای رابط کاربری هستند. با ما همراه باشید تا با طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا بشید 🙂

🔘کاربران چه چیزی می خواهند؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم و اساسی است. چرا که فلسفه وجودی UI برای کاربران است. اگر بدانیم کاربران واقعا چه چیزهایی می خواهند بخش مهمی از کار را با موفقیت انجام داده ایم. برای مثال:

  • 1. طرح ظاهری و الگوی گرافیکی
  • 2. سرعت و کارایی حداکثر
  • 3. دسترسی آسان به بخش های دیگر
  • 4. توجه به نیازهای آتی کاربران

🔘چرا به UI نیاز داریم؟

هر چیزی که به مخاطب خود ارائه می‌کنید باید از لحاظ بصری جذاب و زیبا باشد و به مذاق وی خوش بیاید. یک رابط کاربری مناسب یک زبان بصری واحد به وجود می‌آورد که به بهبود تعامل کاربران با محصول شما کمک خواهد کرد. در واقع، UI یا رابط کاربری فصل مشترک طراحی تعامل (Interaction Design)،  طراحی بصری (Visual Design) و معماری اطلاعات (Information Architecture) به شمار می‌رود و خواه ناخواه همه ابعاد آنچه که به مخاطب خود عرضه می‌کنید را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در غیاب یک UI مناسب، تعامل کاربر به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود و لذا نتایج چندان ایده آلی را شاهد نخواهیم بود.

2پکیج سه بعدی

🔘طراحی رابط کاربری شامل چه بخش‌هایی است؟

  1. 1. طراحی بصری
  2. 2. رنگ‌ها
  3. 3. طراحی گرافیک
  4. 4. تایپوگرافی
  5. 5. پرتوتایپ
رابط کاربری چیست ؟

🔘چگونه یک طراح رابط کاربری موفق شویم؟

طراحی رابط کاربری چیزی فراتر از کار با فتوشاپ و کارهنری هست و اصول ویژه آن باید رعایت شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. در مرحله ی اول باید بتوانیم ساختار را رعایت کنیم. رعایت ساختار به این معناست که طراح هدف و سمت و سویی مشخص داشته باشد و طراح از لحظه ی اول طراحی بداند قرار است چه چیزی و با چه ساختاری طراحی کند.

در مرحله بعدی رعایت سادگی شرط است. عناصر استفاده شده در UI نباید مبهم و پیچیده باشند که کاربر با چندین کلیک پیاپی و مراحل پیچیده به خواسته ی خود برسد و یا آنچه را که میخواهد پیدا نکند. به عبارتی دیگر، مهم نیست تکنولوژی چقدر پیشرفته است، کاربری را آسان نگه دارید!

👇بهترین ابزارهای طراحی رابط کاربری

فیگما (Figma)

یکی از بهترین ابزارهای طراحی یو آی، Figma است که در سیستم عامل‎‌های مختلفی همچون ویندوز، مک و لونیکس، قابل استفاده می‎‌باشد. جالب است بدانید در پروژه‏‌هایی که هر یک از اعضاء تیم با سیستم عامل‏‌های مختلف کار می‏‌کنند، فیگما قابلیت اشتراک گذاری و ویرایش پروژه را در اختیار تمام افراد تیم قرار می‌‏دهد.

 

ادوب ایکس دی (adobe XD)

ادوب ایکس دی یکی از ابزارهای مناسب در طراحی UI محسوب می‌‏شود. این نرن افزار از سوی شرکت ادوبی ارائه شد و می‏توان آن را رقیبی برای اسکچ و فیگما دانست. adobe experience   design که به اختصار adobe XD گفته می‏شود، نرم افزاری است که به منظور استفاده در ویندوز و مک منتشر شده است.

ادوب ایکس دی، ابزاری برای طراحی سایت است که با قابلیت استفاده آسان از آن، می‏توانید نمونه طرح دلخواه خود را به راحتی پیاده سازی کنید. این نرم افزار، از چندین برنامه نقاشی متنوع تشکیل شده است که به شما کمک می‎کند تا پیش نمایش کار خود را در گجت‎های مختلفی همچون موبایل و دسکتاپ مشاهده کنید.

 

اسکچ (Sketch)

اسکچ، یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی یو آی است که طراحان رابط کاربری با استفاده از آن، پروتوتایپ و رابط‎های بسیار حرفه‎ای خلق می‌‎کنند. متأسفانه این برنامه طراحی دیجیتال، تنها روی سیستم عامل Mac قابل استفاده است اما مزیت‏‌های قابل توجهی دارد.

🔘 تفاوت UI و UX چیست؟

در طراحی تجربه کاربری طراح می‌کوشد بصورت عملی و مداوم میزان رضایت کاربر از تعامل با وبسایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و… را کنترل کند و روز به روز به بهبود کیفیت این تعامل بیافزاید. در UX پیش بینی، کاربرد چندانی ندارد بلکه طراح با استفاده از ابزار های مختلف، عناصری که در UI به کار رفته را آنالیز می‌کند که تا چه میزان راحتی کاربر را سبب می‌شود.

تمرکز تجربه ی کاربری بر روی ارزیابی کوتاه مدت و ارتباطات طولانی مدت با مخاطب است و هرچه این ارتباط بیشتر حفظ گردد باعث سوددهی هرچه بیشتر پروژه می‌شود. باید دقت داشت که در زمینه UX سوددهی لزوما جنبه ی مالی ندارد و تعامل طولانی مدت با کاربر، نوعی سود محسوب می‌شود.

رابط کاربری چیست ؟

🔘 کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام طراح رابط کاربری و تجربه کاربری هستند؟

تقریبا تمامی سازمان‌ها نیازمند طراحی UI/UX هستند، با این حال بعضی از سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های فعال در حوزه‌ی فناوری که خدمات یا محصولات آن‌ها، بر پایه‌ی فناوری است، ترجیح می‌دهند طراح UI/UX استخدام کنند ولی خیلی از سازمان‌هایی که تخصصی در فناوری ندارند، این کارها را برون‌سپاری می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که سازمان‌های زیر، نیازمند استخدام طراح UI/UX هستند:

  • – شرکت‌های تخصصی طراحی وبسایت و اپلیکیشن
  • – شرکت‌های تخصصی طراحی رابط و تجربه‌ی کاربری
  • – سازمان‌های آموزشی
  • – بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • – سازمان‌های فعال در حوزه‌ی بهداشت و سلامت
  • – شرکت‌های تولیدی
  • – سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات عمومی
  • – ناشران و رسانه‌ها
  • – فروشگاه‌های اینترنتی
  • – و …

🔘 حقوق طراح UI UX در ایران

حقوق طراح UI UX در ایران در مقایسه با سایر مشاغل، نسبتا بالا محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۰، یک طراح UI/UX در تهران، ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد. در شهرهای دیگر کشور نیز حقوق طراح UI UX نزدیک به ۱۰ میلیون تومان بر ماه است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
۱۰ راه کسب درآمد از طراحی گرافیک

۱۰ راه کسب درآمد از طراحی گرافیک

شغل طراحی گرافیک بسیار لذت بخش است. طراحی گرافیک از مشاغل…

بیشتر بخوانید
اصول طراحی گرافیک که باید بشناسید !

اصول طراحی گرافیک که باید بشناسید !

آنچه در این پست میخوانید آموزش اصول طراحی گرافیک هر آنچه که یک طراح گرافیک باید بداند! 🔳 کنتراست 🤸🏻تعادل…

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره لوگوتایپ

همه چیز درباره لوگوتایپ

لوگو تایپ (Logotype) ، شیوه ای خاص و هنرمندانه در نمایش نام برند می باشد

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *